Oväder över Svartbyträsket

Oväder över Svartbyträsket

måndag 22 augusti 2011

Inför skolstart.

Ja, det är inte jag som ska på skolbänken igen. Nää, den yngre generationen börjar gymnasiet. Dagar av funderande över vilka kläder som ska användas, hur man ska presentera sig, kommer det att finnas någon att bli kompis med, osv. Diskussionerna har varit oändliga. Och inte minns jag mycket av hur det var att börja gymnasiet, även om jag mycket väl kommer ihåg hur det var att gå där. I våras var det 40 år sedan jag tog studenten vid Västergårdgymnasiet i Södertälje. Vi gick från skolan till Torekällberget där släkten tog emot. Inte var det något ståhej på sta´n eller åkande på vagnar och en massa plakat. Nä, det var protesternas tid. Vietnamkriget pågick, man demonstrerade. Det var på den tiden när ett antal studenter vägrade bära studentmössa eftersom den representerade den "gamla" studenten. Jag tillhörde den gruppen. Vi var 7 stycken i min klass som inte hade studentmössa. Istället hade jag en stor hatt, som fortfarande ligger inklämd i något skåp. Studentklänningen inhandlade jag på HM, på den tiden Hennes, för 59 kr (eller så). Den hänger kvar den med, och jag kan ha den! Ja, inte för att kroppen på något sätt behållit sin form i 40 år, mer beroende på den tillåtande klänningsmodellen.
Nu ser Den Yngre Generationen på TV-program om Universum och the Big Bang-theory, fyra dimensioner och "bran", nå´t slags teori om universum. I morgon börjar hon spetsmattegymnasiet. Mamman är stolt.

Inga kommentarer: